Thursday, November 10, 2011

PANCAKE KENTANG

Ni resepi dari Cik Mat Gebu...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji kentang saiz sederhana kupas dan potong kecil
3/4 cawan tepung berserbuk penaik (self-raising flour)
3/4 cawan susu segar
1 biji telur, pukul sedikit
1 camca besar baking powder
1/4 cawan gula halus
30 gram mentega, cair dan sejukkan
Secubit garam
Madu secukupnya*
Buah2an segar secukupnya*(*untuk hiasan)

CARA MEMBUATNYA :-)
1.     Kentang direbus hingga lembut, lecek halus dan masukkan ke dalam bekas. Satukan tepung, gula, telur dan garam, kacau rata dengan whisk dan masukkan susu sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga adunan licin dan tidak berbintil2. Masukkan mentega cair, kacau rata dan rehatkan 10 minit.
2.    Panaskan non-stick pan saiz 4 inci dengan sedikit minyak, mat cuma lenser pan tadi dengan paper towel bersih yang dicelup dalam sedikit minyak masak. Tuang adunan no 1 kurang lebih 1/3 cawan, dan masak dengan api kecil hingga permukaannya berbuih dan kelihatan sedikit kering. Mat tutup sekejap dengan tudung periuk kecil.
3.    Berhati2 terbalikkan dan masak hingga kuning keemasa. Angkat dan buat kaedah sama pada baki adunan tadi hingga habis. Hidangkan bersama buah2an segar dan madu. Selamat mencuba untuk semua!!!



Yang ni pulak, dari Madihaa

Penkek Kentang
Resepi : Majalah Rasa (Chef Mohd Suhaimi Suratman)
Sumber : MaDiHaA a.k.a Ratna


Bahan2
3 biji ubi kentang (besar/sederhana)
60 ml susu cair/susu segar
¼  sudu kecil garam
1 sudu besar marjerin/butter
1 sudu besar tepong gandum

Bahan tambahan
1 biji telur
(hehe.. sori tertinggal tadi.. TQ Zaliedana!)
Marjerin untuk menggoreng
Mayonis

Cara menyediakan
1. Kentang dikupas, dibersihkan & belah dua lalu direbus hingga empuk. Angkat, tos & biar suam2 sikit sebelum diparut kasar. (guna pemarut utk buat kerabu mangga tu.. bukan pemarut kelapa ye!)
2. Didihkan susu cair, garam & marjerin/butter dengan api perlahan. Bila marjerin cair.. masukkan kentang parut. Gaul sebati & biarkan adunan masak sempurna. Padamkan api kemudian taburkan dengan tepong gandum & kacau lagi hingga sebati.
3. Bila adunan dah suam2 tu.. bolehlah bentukkan adunan kentang tadi menggunakan acuan berbentuk bulat seperti penkek. (guna acuan benjo pun boleh... MaDiHaA bentukkan guna penutup peanut butter jer...). Atur kentang yg siap dibentuk di atas dulang beralas plastik supaya mudah nak diambil nanti. Buat sehingga habis.





No comments:

Post a Comment